energiecoach in gesprek met inwoner

"Mensen weten soms niet waarom hun energierekening hoog is"

Inwoners van Barneveld kunnen de Energiebox aanvragen: een doos met middelen om thuis energie te besparen, én een adviesgesprek met een energiecoach. Een van die coaches is Johan Hofland. Hij ging op bezoek bij Paula Fieret, die met haar kinderen een gezinswoning huurt.

Johan: “Als ik op bezoek kom, ben ik echt blanco. Ik weet het energielabel en of het een koop- of huurwoning is. Ik gebruik een vragenlijst waarmee we in een gesprek langs alle punten komen die van belang zijn om duurzamer te wonen.”
Paula: “Ik kreeg een brief van de gemeente nadat ik gebruik had gemaakt van de energietoeslag. Ze boden een Energiebox aan en een adviesgesprek. Ik ben er heel blij mee dat de gemeente dit doet.”

Waarom heb je besloten mee te doen?

“Ik zat op bijna 300 euro energiekosten per maand. Ik woon in een huurwoning van de woningstichting. Ik ben hier ingetrokken na de vorige bewoner en heb eigenlijk nergens meer naar gekeken. Ik vond dit een mooi aanbod van de gemeente, zo kan ik zien hoe het minder kan.”
Johan: “Bij Paula waren het elektriciteitsverbruik en het gasverbruik meer dan gemiddeld. Dan heb je een aanleiding om daarnaar te kijken.”
Paula: “Johan heeft mij attent gemaakt op de lampen. Die waren nog van de vorige bewoner. Ze zijn nu vervangen door ledlampen met een lagere wattage. Dat was een eyeopener, ik wist niet dat het zo veel minder kon.”
Johan: “Veel lampen hier in huis waren 30, 40 watt of meer. Halogeenlampen in de afzuigkap boven de kookplaat bijvoorbeeld, zijn ook niet nodig. Daar zitten vaak lampen in van 35 Watt, terwijl ledlampen van een paar watt voldoende zijn.”

Wat adviseert een energiecoach?

“In de Energiebox die mensen cadeau krijgen van de gemeente zit radiatorfolie. Dat doen we tegen de achterkant van de radiator. Dus niet op de muur, en daardoor zie je er niks van en gaat er minder warmte verloren. Als energiecoaches letten we verder op of er geen grote meubels voor de verwarming staan, want die houden de warmte tegen. En of gordijnen niet over de verwarmde radiatoren hangen. Het zijn laagdrempelige adviezen. Ingewikkeldere adviezen over bijvoorbeeld isolatie, warmtepompen of zonnepanelen kunnen inwoners ook krijgen, maar daarvoor kunnen ze terecht bij het Energieloket.”

Welke dingen zijn aangepast?

Paula: “De massagestoel stond altijd in de stand-bystand. Daar zit nu een stekker tussen met een aan- en uitknop.  ’s Nachts bijvoorbeeld, kan hij gewoon uit.”
Johan: “Apparaten die stand-by staan, kosten stroom, dat heet sluipverbruik. Het is goed dat ik kan meten wat dat inhoudt. Ik geef feiten. Die massagestoel kostte 50 euro per jaar sluipverbruik.”
Paula: “Ik had ook een klein aquarium, die heb ik weg gedaan. Johan ging meten en zei dat het aquarium 150 euro per jaar aan stroom kost. Terwijl ik dacht: het is maar zo’n klein bakje. We vonden het aquarium wel leuk, maar waren er niet aan gehecht. Mijn zoontje vond het leuk totdat ‘ie schoongemaakt moest worden, toen vond hij het al wat minder. Op een gegeven moment keek niemand er meer naar.”
Johan: “Dat vind ik dus wel een dingetje; je kunt aan zo’n aquarium plezier beleven. En dan kom ik binnen als energiecoach en zeg ik daar wat van. Maar mensen maken uiteindelijk zelf hun eigen keuzes. Als je wat ouder bent of reuma hebt, betekent dat bijvoorbeeld dat je het huis toch wat warmer wilt stoken. Dat kost wel meer energie, maar je moet ook gewoon kunnen leven.”

Wat gaan alle maatregelen opleveren?

Paula: “Dat zie ik aan het eind van het jaar. Het is natuurlijk nu ook zomer, dan verbruik ik minder dan ’s winters. En de energieprijzen zijn gedaald.”
Johan: “De brievenbus tochtte, daar zit nu een andere brievenbus op. De woningstichting heeft het achterraam in de woonkamer dat tochtte gerepareerd. In de Energiebox zit ook een douche timer. Die helpt om te laten zien, wat vijf minuten douchen betekent. Vijf minuten is meestal voldoende. Of je je daar nu aan houdt of niet: je weet wanneer de vijf minuten op zijn. Als je meestal langer doucht dan vijf minuten, zit daar bij korter douchen  een besparing in.”
Paula: “Er zijn ook drangers geplaatst op de deur naar de gang. Die bleef eigenlijk altijd open staan. De drangers zijn klein en nauwelijks zichtbaar, dat viel me mee. Vooral ’s winters tochtte het uit de voordeur. Dat is nu veel minder, ook door de nieuwe brievenbus.”
Johan: “Soms weten mensen niet waardoor hun stroomverbruik hoog is. Mensen kunnen denken dat ze een bepaalde lamp weinig gebruiken, maar dat valt soms best nog tegen, toch nog vaak een paar  uur per dag. Ik maak het inzichtelijk. Het gaat erom dat mensen zich ervan bewust zijn.”

Energiebox aanvragen?

Wilt u advies van een energiecoach en de gratis energiebox ontvangen? Ga naar de site van de Energiebox. Of bel 0342-745761, op werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur. Het aanbod geldt tot 1 maart 2024. Maak snel een afspraak dan kunt u mogelijk het komende winterseizoen al energie besparen.

Energieloket: voor advies over isolatie en installaties

Heeft u vragen over grotere maatregelen, zoals isolatie van uw woning, installatie van zonnepanelen of een warmtepomp? Of bent u benieuwd welke subsidies en leningen er mogelijk zijn? Gratis en onafhankelijk advies vindt u online bij het Energieloket
U kunt ook vragen stellen per mail: vragen@regionaalenergieloket.nl, telefonisch op 088 – 5254110 of tijdens het inloopspreekuur in Bibliotheek Barneveld op, woensdag 13.00 - 16.00 uur en zaterdag 11.00 - 15.00 uur

Lees meer duurzame verhalen